sâmbătă, 22 septembrie 2012

Dati-mi un punct de sprijin si voi muta Pamantul

Cel mai mare matematician grec se referea, desigur, la puterea parghiei. El voia sa spuna ca daca ar fi avut un punct de sprijin suficient de puternic, o parghie indeajuns de lunga si un loc unde sa instaleze aceste echipamente, ar fi fost in stare sa clinteasca Pamantul, la fel cum un fermier scoate un bolovan din ogor.

Parghia si punctul de sprijin sunt printre dispozitivele cele mai simple cunoscute de om, totusi ele permit unui lucrator sa ridice o greutate de multe ori mai mare decat a sa. In lumea afacerilor, efectul de levier este aplicat cu rezultate extraordinare...

·        Directorii executivi il utilizeaza, imprumutand bani pe care-i folosesc pentru a-si extinde operatiunile, creste pretul actiunilor bursiere si spori profiturile cu mult peste ceea ce ar fi izbutit doar cu fluxul lichiditatilor.
·        Un manager castiga efect de levier delegand sarcinile angajatilor si astfel multiplicandu-si de multe ori eforturile personale. "Prefer sa am 1 % din eforturile a 100 de oameni" a declarat miliardarul petrolist J. Paul Getty, "decat 100% din eforturile mele". Getty avea dreptate. Nimeni nu dispune de timpul sau de energia necesare pentru a cladi singur o afacere de succes. Succesul unui intreprinzator este asociat direct cu volumul efectului de levier pe care-l poate crea.
Aici intervine network marketing-ul, un sistem specific conceput pentru a oferi oamenilor obisnuiti acces la efecte de levier extraordinare.

Originile

Dupa colonizarea Americii aparuse un tip de economie in care colonistii cumparau produse de la ambulantii yankei - negustori care strabateau tara pe jos si in caruta. Ambulantii au prosperat multi ani, insa n-au utilizat efectul de levier. Fiecare om se ingrijea de propria-i soarta. De aceea, ambulantii yankei nu au dispus de capacitatea de impotrivire atunci cand en-gross-istii au inceput sa foloseasca propriul lor efect de levier, utilizand noile sisteme de cai ferate si canale in anii 1840, pentru a livra marfurile direct la proprietarii de magazine. Noul sistem i-a exclus pe ambulanti, care au disparut aproape complet ca specie din peisajul american.
Revolutia vanzarii directe

La sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX a aparut un nou tip de vanzator. Aidoma negustorului ambulant de pe timpuri, el lucra pentru sine, dar, spre deosebire de predecesorul sau, vindea un produs bine cunoscut, cu un brand-name national, avand in spate o companie puternica, cu logistica, influenta si putere financiara pe masura. Avon Products, Fuller Brush Company si Electrolux s-au numarat printre firmele legendare care s-au impus in perioada aceea, vanzand la domiciliu parfumuri, perii si aspiratoare. Ele au fost numite companii cu "vanzare directa", deoarece se adresau direct clientului, nu pravalioarelor si magazinelor.

Pentru producatori, vanzarea directa oferea oportunitatea de a pune produsul direct in fata clientului, nu de a-l lasa sa stea pe raftul unui magazin, pierdut printre alte sute de articole. Pentru agentul de vanzari, firmele care vindeau produse prin retele de vanzatori directi ofereau rabaturi la cumparari en-gross, teritorii protejate si prestigiul unui brand-name major. Atunci cand aparea o doamna Avon ori un domn Fuller Brush, clientii stiau cu certitudine ca produsele lor purtau marca garantiei.

Agentul de vanzari directe utiliza efectul de levier gratie faptului ca lucra ca parte a unei mari retele. Acest nou tip de vanzari s-a raspandit ca o molima. "In 1920", scrie Nicole Woolsey Biggart, profesor de management la University of California, in cartea Charismatic Capitalism (Capitalismul carismatic), "existau cel putin 200.000 de persoane care vindeau la domiciliu, dublu fata de numarul celor din 1900."
Capcana timpului

Totusi efectul de levier al agentului de vanzari directe avea limitari. El era prins intr-o capcana a timpului. In decursul unei zile, un om putea sa vanda numai un anumit numar de perii Fuller sau de aspiratoare Electrolux. Venitul sau era limitat de numarul de ore de munca. El castiga bani atata timp cat cheltuia efort fizic, batand la usi si batandu-si gura. In clipa cand se oprea din lucru - pentru a dormi, noaptea, pentru a-si petrece duminicile cu familia, sau chiar pentru a-si ingriji sanatatea - castigul sau disparea - si vai de cel care suferea un accident sau avea probleme pe termen lung! Venitul i se reducea proportional cu starea de incapacitate.

Pe scurt, primii agenti de vanzari directe obtineau un venit liniar - bani primiti in schimbul timpului muncit. De fapt, majoritatea oamenilor au un venit liniar. Este o modalitate foarte buna pentru a-ti castiga existenta. In tot cazul, medicii, avocatii si contabilii se descurca bine cu genul acesta de venit. El nu foloseste insa deloc efectul de levier. Indiferent cat de mult venit liniar ati primi, tot trebuie sa va prezentati la serviciu si sa efectuati o munca fizica sau intelectuala - sa pledati intr-un caz, sa examinati un pacient sau sa verificati un registru de casa - pentru fiecare banut castigat. Continuati sa fiti legat de o saptamana de lucru de 30-40 de ore. Venitul nu se va ridica niciodata peste o anumita stacheta, dictata de numarul de ore de care dispuneti pentru a le aloca muncii.
Venitul rezidual

Singurul tip de venit care ofera un adevarat efect de levier este cel rezidual. Acestia sunt banii care  continua sa vina la mult timp dupa ce ati terminat munca. Este genul de bani pe care autorii de carti si compozitorii de hituri muzicale ii obtin din drepturile de autor, ori genul de bani pe care investitorii si proprietarii de afaceri ii obtin din dividendele actiunilor. Odata ce v-ati stabilit un flux de venit rezidual, el continua sa soseasca, chiar daca decideti sa va luati o vacanta de un an si sa stati pe plaja, la soare.

Marile averi provin exclusiv din venit rezidual. Din pacate, vanzarea directa nu a putut oferi acest beneficiu in perioada de inceput. In anii 1920 si 1930, mii de eroi precum cei din romanele lui Horatio Alger bateau la usi prin toata America, insa numai aceia care au renuntat la vanzarea directa si au mers mai departe, pornind propriul lor business, au obtinut cu adevarat libertatea financiara. Aparuse necesitatea unui nou gen de munca, unul care sa combine accesibilitatea vanzarii directe cu venitul rezidual al adevaratilor detinatori de afaceri. Cererea respectiva avea sa fie satisfacuta in scurt timp, printr-o modalitate remarcabil de inovatoare...

Informatii indispensabile despre Network Marketing (MLM)
Partea a II-a - Solutia Multinivel


Cei mai multi experti sunt de acord ca primul intreprinzator care a folosit cu succes un program network-marketing a fost Carl Rehnborg. Anterior lui, marile companii doar flirtasera cu asemenea metode. Chiar in anii 1920 existasera firme de vanzari directe ce-si recompensau baneste agentii pentru fiecare agent nou pe care-l recrutau. Altele le permisesera chiar agentilor de vanzari sa-si opreasca un procentaj din vanzarile brute ale celor pe care-i recrutasera, pe o perioada limitata de timp, de exemplu pentru primele saizeci de zile dupa recrutare. Se pare insa ca Rehnborg a fost primul care le-a permis agentilor de vanzari sa incaseze comisioane permanente de la recrutii lor directi, un flux de venit care avea sa curga pe toata durata de existenta a afacerii.

Inceputurile

Totul a inceput in anii 1920, cand Rehnborg era agent comercial in China. Izbucnise razboiul civil si Rehnborg a ramas blocat un an de zile intr-un oras necunoscut, Shangai. Silit sa supravietuiasca doar cu orez si apa, la limita inanitiei, el isi suplimenta ratiile cu supe din plante, iarba si chiar cuie ruginite (pentru fierul pe care-l contineau). Experienta respectiva l-a invatat lectii profunde despre valoarea nutritiei. Revenit in SUA, el si-a utilizat pregatirea de chimist pentru a crea suplimente alimentare din lucerna, patrunjel, spanac, creson, morcovi si diverse minerale si vitamine. In 1934, a infiintat o companie pentru a vinde aceste produse. Compania a fost numita Nutrilite Products, Inc. - un nume destinat sa rasune in analele intreprinzatorilor.
Comisioane pe mai multe nivele

Operand ca o firma obisnuita de vanzari directe, Nutrilite a prosperat vreme de multi ani, totusi, in 1945, Rehnborg a incercat ceva diferit: a introdus un nou plan pentru recompensare a vanzatorilor sai. Unele relatari sustin ca planul a fost conceput de Rehnborg insusi, pe cand altele sustin ca a fost ideea lui Lee Mytinger si William Casselberry, distribuitori Nutrilite. Indiferent care ar fi fost inventatorii, planul dovedea majoritatea caracteristicilor pe care azi le asociem in mod uzual cu network marketing-ul.

Planul permitea oricarui distribuitor Nutrilite care avea douazeci si cinci de clienti regulati sa recruteze agenti de vanzari noi si sa-si opreasca un comision de 3% din vanzarile lor. Nu era o recompensa acordata o singura data, la recrutare, si nici una limitata la o perioada de timp, ci un acord permanent, care avea sa dureze atata vreme cat persoana recrutata ramanea la Nutrilite. Acum, agentii de vanzari directe obisnuiti dispuneau pentru prima data de capacitatea de a-si construi o organizatie de vanzari ce putea genera venit rezidual. Aidoma autorilor de best-seller-uri, magnatilor petrolului sau investitorilor de pe Wall Street, distribuitorii Nutrilite puteau acum sa obtina efect de levier din eforturile altora. In cadrul acestui sistem nou, multi au reputat succese uluitoare.
Multiplicarea eforturilor

Conceptul cheie al lui Rehnborg se va dovedi mai tarziu precursorul ideii de a permite distribuitorilor sa obtina compensatii nu numai din vanzarile recrutilor lor, ci si din vanzarile recrutilor recrutilor lor si asa mai departe. Chiar si acest prim aranjament multi-nivel oferea un potential impresionant pentru crestere. Acum puteai recruta alte persoane care sa vanda pentru tine. Fiecare nou agent de vanzari (sau "distribuitor") pe care-l aduceai in companie iti dubla posibilitatea de vinde cu succes. O simpla operatie matematica demonstreaza modul in care dublarea functioneaza in avantajul network marketing-ului. Ori de cate ori inmultiti un numar cu aceeasi cantitate in mod repetat - indiferent daca-l dublati, triplati, etc. - se spune ca-l cresteti in progresie geometrica. Magia progresiei geometrice oferea liderilor vanzarilor multi-nivel sansa de a-si dezvolta afacerile cu o viteza ametitoare.
Progresia geometrica

Cum ati raspunde daca cineva v-ar cere sa alegeti intre 100.000 $ in bani lichizi sau 1 cent care este garantat ca se va dubla zilnic timp de o luna? Cei care se pricep la matematica n-ar avea probleme in a raspunde. Ei ar alege moneda de 1 cent, fiindca ar intelege ca, dupa treizeci si unu de zile de dublare (presupunand ca prima dublare a avut loc in ziua 1), centul ar ajunge la peste 21 de milioane de dolari. Aceasta este progresia geometrica. Marketing-ul multilevel (muti-nivel) pune aceeasi forta matematica sa lucreze pentru construirea afacerii dumneavoastra.

Sa luam un caz ipotetic. Sa presupunem ca in prima luna ati recrutat cinci oameni. Apoi, in a doua luna, fiecare dintre recruti aduce alte cinci persoane. Daca procesul ar continua fara intrerupere timp de sase luni, ati avea 19.530 de distribuitori in linia descendenta (termenul MLM pentru numarul total de oameni generat direct sau indirect de eforturile dumneavoastra). Sa presupunem in continuare ca, lunar, fiecare persoana din linia descendenta cumpara din stoc bunuri in valoare de 10 $. Daca opriti un comision de 10% din fiecare vanzare, comisionul total dupa sase luni ar fi de 19.530 $. Iar comisioanele acestea vor continua sa creasca, luna dupa luna.
Potential nelimitat

Desigur, exemplul oferit este foarte simplificat si idealizat. Nici un fel de afacere nu prezinta regularitatea unui ceasornic. Rata abandonurilor este mare printre recrutii MLM. Cei mai multi vor avea multe esecuri inainte de a putea gasi cinci persoane capabile sa recruteze alti cinci indivizi. Din acest considerent, majoritatea agentilor network marketing au doar venituri modeste. Dar pentru aceia deosebiti, dotati cu energie, viziune si perseverenta neobosita de a razbate dincolo de toate obstacolele, structurile de comisioane multilevel ofera o oportunitate unica de a-ti construi o organizatie de vanzari care sa creasca in progresie geometrica, an dupa an. Multi au reusit s-o faca.

Am parcurs un drum lung din zilele in care ambulantii yankei vindeau blanuri si lemne pentru a-si asigura un trai decent. Multilevel marketing-ul a adus si ridicat principiul levierului aproape la rang de stiinta. In ziua de azi, companiile care folosesc MLM obtin in mod curent rate de crestere nemaiauzite in business-ul conventional. "Majoritatea editorilor din domeniul business-ului devin surescitati atunci cand dau peste o companie ale carei vanzari sau profituri au crescut cu 20% in ultimul an" scrie Duncan Anderson director editorial al revistei Network Marketing Lifestyles. "Dar in network marketing, rate de crestere de 100% anual nu reprezinta ceva neobisnuit in etapa initiala, de extindere a unei firme de succes."
Valul care se apropie

Pe scurt, oportunitatile nu au fost niciodata mai mari. Aceia care aleg network marketing-ul in ziua de azi castiga un atu special. Ei patrund in domeniu exact in momentul cand acesta porneste intr-o etapa noua si puterica de evolutie. Din motive ce vor fi clarificate in urmatoarele pagini, am numit etapa aceasta "Valul care se apropie". Ea marcheaza sfarsitul copilariei network marketing-ului. MLM-ul nu mai este perceput ca o afacere lipsita de maturitate, abundand in escroci care se folosesc de scheme de imbogatire rapida. In ziua de azi corporatii prospere precum CitiGroup, MCI si IBM isi desfac serviciile prin intermediul vanzarilor multi nivel (MLM). Aceasta strategie puternica de business a devenit o trasatura importanta a economiei secolului XXI.

In articolele urmatoare vom vedea de ce corporatiile americane au imbratisat cu atata entuziasm aceasta noua strategie. Vom vedea felul in care network marketing-ul se potriveste perfect nevoilor prosperei Societati Informationale actuale. Si, lucrul cel mai important, vom afla felul in care dumneavoastra si familia dumneavoastra va incadrati in revolutia Network-Marketing-ului zilelor noastre, felul in care aceasta metoda noua si radicala de munca s-ar putea dovedi intr-o buna zi cheia succesului si libertatii dumneavoastra financiare...

Informatii indispensabile despre Network Marketing (MLM)
Partea a III-a - Mentalitate de avangarda


Cand a izbucnit in lacrimi, Lisa Wilber a fost surprinsa. De ce naiba plangea? Pana in clipa aceea nu-si daduse seama cat de tulburata se simtea...
Ziua incepuse ca multe altele din ultima vreme...

...Lisa asteptase doua ore sosirea electricianului. Intarziase plata facturii cu patru luni si compania de electricitate trimitea un reprezentant s-o deconecteze. Lisa il asteptase, privind pe fereastra, cu 46 $ stransi in palma - atat cat sa amane deconectarea cu o luna. Stia ca avea noroc sa dispuna de banii aceia. Atunci de ce plangea? Poate ca de vina era modul dezgustat in care electricianul daduse ochii peste cap cand ea aparuse in fuga din rulota, in trening, agitand banii. Inaintand prin zapada, cu sireturile bocancilor fluturand si parul ciufulit, Lisa era teribil de constienta de aspectul ei jalnic. Si parcul de rulote era un dezastru. De jur imprejur se zareau alei inzapezite, caini latrand, frigidere defecte si automobile ruginite care se dezintegrau stand pe caramizi in loc de roti.

"Cand l-am vazut cum isi da ochii peste cap" - isi aminteste Lisa - "am simtit ca ma priveste de sus. Pentru el nu eram decat un locuitor al unui parc de rulote..."
De fapt...

Lisa traia intr-o rulota de 2 ani, dar i se parea tot mai greu sa-si imagineze ca poate scapa de acolo. Tot ce incercase pana atunci daduse pur si simplu gres. Ca majoritatea celor din "forta de munca contingenta", Lisa visase numai la gasirea unei slujbe bune. Si, la un moment dat, o si gasise. Cu cativa ani in urma se angajase secretara la o firma de calculatoare din New Hampshire, aflata la doar doua ore de mers cu masina de locurile in care copilarise. Slujba respectiva ii aducea un salariu, incredibil pentru ea, de 20.000 $/an. Peste doi ani Lisa s-a maritat. I s-a parut ca norocul ii surasese.
Totusi...

Fericirea nou gasita se baza pe o fundatie nesigura. Fara ca Lisa s-o stie, "Moartea Slujbelor" bantuia deja tara si a lovit-o fara vreun avertisment, la doar doua saptamani dupa nunta. In ziua aceea, Lisa a fost la serviciu doar ca sa afle ca ea si intreg departamentul fusesera concediati.

"Am plans tot drumul pana acasa", isi aminteste Lisa. "Toti colegii mei plangeau. Imi placea slujba aceea. Imi platea asigurare medicala si stomatologica integrala. Habar n-aveam ce voi face in continuare."
Pentru a-si castiga existenta...

...sotul Lisei taia lemne, obtinand doar atat cat sa supravietuiasca. La sfarsitul anilor 1980, slujbele erau putine in New England. Ziarele si programele TV vorbeau numai despre recesiune si timpuri grele. Dupa ce trecuse prin ani de economii si foame, Lisei nu-i venea sa creada ca ramasese din nou fara bani. A cedat complet cand a ajuns acasa, hohotind si trantindu-se pe podea in fata sotului derutat. "Am avut realmente o criza", recunoaste ea. "Nu sunt mandra, dar asa s-a intamplat."

Ajunsesera sa se hraneasca cu macaroane si branza. Masina lor rablagita se strica de cateva ori pe saptamana. Cand trebuiau sa cumpere benzina demontau pernele, cautand orice maruntis pe care l-ar fi putut scapa din neatentie. Lumea Lisei se ingustase la rulota de 3x15 m, avand numai o sobita de lemne care s-o incalzeasca. Iarna, foliile de plastic lipite peste ferestre zanganeau in vant, iar talk-showrile murmurau incet la televizor cat era ziua de lunga. Uneori Lisei ii venea sa tipe. Ziua cand a venit electricianul a fost cu siguranta una dintre acele ocazii. Dupa ce barbatul a plecat, ea a revenit in rulota, s-a asezat pe canapea si a plans pana i-au secat lacrimile.
Inteligenta emotionala

Daca in clipa aceea i-ar fi spus cineva Lisei Wilber ce o astepta in viitor, nu i-ar fi venit sa creada. Lisa era destinata ca, peste numai cativa ani, sa aiba un venit de 6 cifre, provenind din propria ei organizatie de vanzari de multe milioane de dolari. Nu avea sa-o mai alarmeze niciodata posibilitatea concedierii, deoarece avea sa fie propria ei sefa. Avea sa se numere printre acei cativa intreprinzatori care avusesera prevederea sa planifice totul din timp. Avea sa intampine secolul XXI cu incredere, stiind ca afacerea ii era consolidata impotriva vanturilor si furtunilor economiei mondiale.
Pe scurt, Lisa a fost un pionier. In Era Informationala, rulota ei gaurita era echivalentul unei colibe din preerie, sau a unei case de barne in Muntii Stancosi. Lipsita de orice posibilitati de angajare la o firma, Lisa a fost silita sa adopte o atitudine mentala specifica frontierei. A trebuit sa alunge toate gandurile negre legate de venituri lunare derizorii, asigurari de sanatate, pensie si cheltuieli uzuale. A trebuit sa caute in interiorul ei taria de a supravietui.

Acest nou mod de gandire - impus Lisei de conjunctura evenimentelor - avea s-o salveze cu adevarat. In vreme ce altii se agatau cu disperare de slujbele lor temandu-se de orice schimbare, Lisa a fost nevoita sa inceapa ceva. A devenit o colonista moderna. Generatii de americani parcursesera inaintea ei aceasta cale grea. Aidoma lor, Lisa trebuia sa se descurce singura intr-un mediu aspru si nemilos. Aidoma colonistilor din vechime, avea sa se lupte zilnic cu descurajarile. Dar tot aidoma lor, avea sa-si invinga temerile si sa construiasca o viata noua pentru ea si familia ei...

Informatii indispensabile despre Network Marketing (MLM)
Partea a IV-a - Povestea Campurilor de Diamante

Cu multe secole in urma, in Persia, un fermier asculta fascinat istorisirea unui necunoscut. Povestea era despre un "diamant". Conform povestitorului, diamantul era "o picatura inghetata de lumina", o nestemata atat de pretioasa, incat oricine ar fi descoperit o mina de diamante ar fi fost mai bogat ca un rege. Pana atunci fermierul nu auzise niciodata de diamante, dar acum ardea de dorinta de a pune mana pe o asemenea comoara.

Intamplator el detinea multe ogoare si livezi, fiind un om bogat. Totusi, din clipa in care a auzit de diamante s-a simtit un sarantoc. Nu putea sa aiba singurul lucru pe care il dorea cu adevarat. Gandul la diamantele care asteptau sa fie descoperite undeva in lume nu-i dadea pace nici in somn. De aceea, intr-o buna zi si-a vandut pamanturile si a pornit in cautarea lor. A ratacit, pe rand, prin Africa, Palestina si Europa si, finalmente, a sosit in Spania, batran, zdrentaros si amarat. Coplesit de disperare, s-a aruncat in mare si s-a inecat. In toate calatoriile sale nu zarise nici macar un singur diamant.

Intre timp, in Persia, cel care-i cumparase ogoarele a facut o descoperire neasteptata. El a gasit un diamant intr-un bolovan negru. Cercetarile urmatoare au dezvaluit ca pe acele pamanturi existau literalmente hectare de diamante. Cu timpul, proprietatea respectiva a ajuns sa fie cunoscuta ca mina de diamante Golconda, cea mai mare si mai bogata din lume. Daca fermierul s-ar fi multumit sa ramana acasa si sa se bucure de bogatia sa, comoara la care tanjea ar fi fost toata numai a lui.
Comoara ascunsa

Pilda aceasta a fast spusa prima data de dr. Russen Herman Conwen, pastor, educator, erou al razboiului de secesiune si unul dintre marii oratori americani. Pana la la moartea sa, in 1925, Conwen a calatorit prin tara, sfatuindu-si ascultatorii sa deschida ochii si sa zareasca oportunitatile aflate chiar in fata lor. In loc sa se napusteasca spre mirajele castigurilor de peste mari si tari, ii indemna Conwen, oamenii ar trebui sa ramana pe loc si sa obtina tot ce pot din ceea gasesc in apropiere. Predica sa "Campuri de diamante", tinuta de vreo 6.000 de ori, l-a facut sa devina oratorul cel mai indragit si mai cautat al epocii sale.

"Va spun ca aveti campuri de diamante in Philadelphia, chiar acolo unde locuiti acum...", a spus el o data in orasul respectiv. "Din cei 107 milionari care au cel putin 10 milioane de dolari (in 1889), 67 si-au strans averea in asezari cu mai putin de 3.500 de locuitori... Nu conteaza prea mult unde sunteti, ci cine sunteti... Daca nu va puteti imbogati in Philadelphia, atunci in nici un caz n-o puteti face in New York."

Conwen credea ca in fiecare om se ascunde capacitatea de succes si ca aceasta nu depinde de imprejurimi sau de circumstante. La saptezeci si cinci de ani dupa moartea sa, mesajul lui a dobandit o relevanta aparte pentru prospera noastra Societate Informationala. Mai mult ca oricand, oportunitatile cele mai bune pot fi gasite chiar in "curtea" noastra, in biroul de acasa, pe calculatorul personal. Cu greu ne-am da insa seama de asta, mai ales daca analizam atitudinea majoritatii oamenilor. Prea multi dintre noi privesc "Moartea Slujbelor" cu o spaima tot mai profunda. Vedem viitorul ca pe un pustiu, unde numai o elita foarte instruita isi va gasi de munca. Adevarul este insa exact invers. Pentru cei care au inteles lectia lui Conwen, revolutia noului val in Network Marketing ofera campuri de diamante ascunse chiar sub nasul nostru.
Gandirea incorecta

Lisa Wilber a invatat lectia lui Conwen pe propria ei piele. Atunci cand am intalnit-o ultima data, plangea in rulota, dupa ce-i daduse electricianului ultimii ei 46 de dolari. Autocompatimirea era o tovarasa omniprezenta. Aidoma fermierului din povestea lui Conwen, Lisa se considera saraca si asa facuse in majoritatea vietii. Tatal ei era om de serviciu, iar mama secretara. Fusesera oameni care muncisera din greu si care reusisera intotdeauna sa puna mancare pe masa si un acoperis deasupra copiilor lor, totusi splendoarea si frumusetea dupa care tanjea Lisa nu puteau fi intalnite in casa parinteasca.

Revistele si televiziunea nu faceau decat sa arate dorintele fetei. Statea lipita de televizor, privind fascinata la intrigile si fortele care se vehiculau saptamanal in Dallas si Dinasty. Lisa petrecea ore studiind albume cu fotografii despre familia Kennedy: case superbe, masini si iahturi, chipuri insorite, copii fericiti, dupa-amiezi nepasatoare in Hyanni-Sport. Cat de diferite pareau toate acestea de existenta ei monotona din provincia rurala a statului Massachusetts! In exterior exista o lume vasta, isi repeta Lisa, o lume a banilor si oportunitatilor. Isi jurase ca intr-o buna zi ea insasi va face parte din lumea aceea exaltanta. Deocamdata insa viata ei era o succesiune de corvezi casnice si teme pentru studii. Singura schimbare parea sa vina atunci cand se auzea taraitul soneriei, iar o voce familiara anunta de pe veranda ca sosise doamna Avon.
Un vis de imbogatire

"De cand eram mica", isi aminteste Lisa, "mi-am dorit mereu sa fiu doamna Avon." Aidoma personajelor pe care le admira in Dallas si Dinasty, doamna Avon parea in largul ei in lumea banilor si comertului. Purtand un taior elegant, ea deschidea caseta cu mostre si trecea direct la subject. "Nu venea sa stea la palavre", isi aminteste Lisa. "Venea sa-si faca munca. Era o femeie de afaceri. Profesionista. O admiram pentru asta."

Lisa tanjea sa se invarta cu aceeasi usurinta si incredere prin lumea afacerilor. Pentru ea, Avon Products reprezenta zana buna a corporatiilor, o forta misterioasa capabila s-o transporte intr-o lume mai buna. Lisei ii placeau produsele. Primul ei ruj provenise dintr-un catalog Avon. Stia de asemenea ca Avon era o companie multimiliardara, infiintata tocmai in 1886. Reputatia prosperitatii ei sugera bani, putere si statut - cele trei lucruri dupa care Lisa tanjea cel mai mult. Daca ar fi putut deveni o doamna Avon, se gandea, poate ca ar fi dobandit ea insasi unele dintre acele atribute.
Obstacole mentale

Instinctele Lisei nu erau departe de adevar. Intr-adevar, Avon Products reprezenta viitorul, desi era una dintre cele mai vechi corporatii americane. Miscarea vanzarii directe, al carei pionier fusese in 1886, incepea de abia acum sa-si implineasca potentialul. Revolutia economica plutea in aer, iar Lisa era destinata sa joace un rol important in acest cadru. Mai intai insa trebuia sa depaseasca un obstacol mental. Lisa trebuia sa invete lectia campurilor de diamante. Aidoma fermierului lacom din pilda lui Conwen, nu era niciodata multumita de oportunitalile aflate la indemana. Firea ei fara odihna o facea mereu sa caute ceva mai usor, mai bun si mai rapid. Din acest motiv, nu era de fel pregatita sa aiba succes in afacerea cu Avon.

Lisa s-a alaturat repede corporatiei Avon, dar, asa cum se intampla cu majoritatea lucrurilor pe care le incerca, noutatea s-a tocit repede. Vanzarea produselor Avon nu parea sa-i aduca banii pe care-i dorea. A lucrat, an dupa an, part-time, totusi nu consacra vanzarilor prea multa atentie si, de aceea, n-a castigat mai mult de cateva sute de dolari pe luna. Cea mai mare parte a timpului si energiei ei erau dedicate gasirii altor modalitati de supravietuire.
Poteci batute

Cautarea proverbialei "Gaini cu Oua de Aur" a purtat-o pe Lisa pe multe poteci batute, dar pustii. Convinsa ca pentru a reusi avea nevoie de cunostinte tehnice, ea s-a apucat de invatat si a obtinut doua diplome in management si procesare de date. Convinsa ca plata cu ora era forma cea mai sigura de castig, efectua tot felul de servicii, de la dereticarea locuintelor, pana la ospatarita. Cand lucrurile se inrautateau, cu banii stransi Lisa isi cauta salvarea in calatorii. A ratacit prin toata lumea, din Mississippi si Carolina de Sud, pana in insula Guam.

Pe durata tuturor acestor transformari, afacerea cu Avon s-a atrofiat. Orarul supraincarcat nu-i lasa timp de vanzari, iar calatoriile frecvente ingreunau mentinerea clientilor. Ambitia nu i-a lipsit niciodata Lisei, care nu s-a dat inapoi din fata provocarilor, totusi energia ei era imprastiata intr-o duzina de directii diferite. Precum fermierul din pilda lui Conwen, peste tot dadea de greutati si stradanii.
La capatul puterilor

In copilaria petrecuta in Massachusetts, Lisa s-a simtit adesea saraca, insa notiunea ei asupra saraciei se limita la faptul ca avea haine mai ieftine decat ceilalti copii din taberele de vacanta. De abia dupa ce a plecat de acasa, a inteles in cele din urma ce inseamna sa fii falit. In Charleston, Carolina de Sud, a trait trei luni fara curent electric si apa calda, nereusind sa-si plateasca factura la electricitate. Permanent Lisa se simtea epuizata: slujbele, cursurile si afacerea Avon ii umpleau tot timpul.

Intr-o seara, pe cand lucra in schimbul trei intr-un magazin, a adormit la casa de bani. Cartierul era atat de dubios, incat politia a inconjurat magazinul, cu pistoalele scoase, crezand ca fusese impuscata. "Aproape ca nu era zi in care sa-mi spun ca nu mai rezist", isi aminteste ea. "Am avut noroc ca nu a trebuit sa-mi incalc principiile. Am avut unele slujbe neplacute, dar cel putin n-a trebuit niciodata sa fac ceva ilegal."
Roata ocnasilor

Lisa nu-si utiliza complet calitatile. Indiferent cat de mult ar fi muncit, nu putea sa castige destui bani.

Pe masura ce "Moartea Slujbelor" ia viteza, forta de munca contingenta se raspandeste rapid in societatea noastra. Tot mai multi oameni incearca sa compenseze slujbele pe care le-au pierdut, lucrand part-time in mai multe locuri in acelasi timp. Curand insa, ei se trezesc tragand la o roata de ocnasi. Programul le consuma timpul si energia, neoferindu-le mare lucru in schimb. Deoarece muncesc pentru venituri liniare, eforturile facute nu le ofera posibilitatea cresterii. Cei mai multi oameni aflati intr-o asemenea situatie viseaza doar sa obtina din nou o slujba sigura, cu program normal, salariu decent si beneficii.

Din pacate, slujbele sigure vor fi tot mai greu de gasit o data ce inaintam in secolul XXI. In anii viitori, cautarea unor angajamente regulate va parea la fel de nerealista pe cat parea goana dura aur in ochii generatiei lui Russell Conwell. Acesta isi indemna contemporanii sa uite de speranta gasirii Filonului Gigant si sa-si dedice timpul mai degraba ocupatiilor practice. In curand va aparea o noua generatie de emuli ai lui Conwell, care vor oferi acelasi sfat cautatorilor de slujbe din Era Informationala. Aceste persoane care privesc in viitor ne vor recomanda sa abandonam notiunile idealizate legate de obtinerea unei slujbe bune si de durata, sa nu mai irosim timp pretios cu CV-uri si interviuri, ci sa ne ocupam de sarcina mult mai realista a construirii unui venit rezidual autointretinut.
O binecuvantare deghizata

Din momentul in care a realizat ca lucrurile nu se leaga, Lisa si-a adus aminte de ziua concedierii sale. Ca de obicei, vedea numai gaura covrigului. Vedea doar saracia, recesiunea, facturile neachitate, parcul de rulote saracacioase si sotul somer. Si-a privit calatoriile, facute ca fermierul lacom din pilda, si a tras concluzia ca totul fusese in zadar. Bantuise pana la capatul lumii si inapoi. Explorase toate cararile care credea ca-i erau deschise dar se parea ca insusi Dumnezeu i se punea in cale. Nu-i de mirare ca a plans iarasi, de parca ajunsese realmente la capatul vietii. De fapt, viata de abia incepea pentru Lisa. Ea nu stia deocamdata lucrul acesta, dar "campurile de diamante" erau foarte aproape. Nu trebuia decat sa deschida ochii si sa le vada...

Informatii indispensabile despre Network Marketing (MLM)
Partea a V-a - Cele patru valuri

Vestul Salbatic oferea oportunitati fabuloase pentru pionieri, sub forma terenurilor vaste ce puteau fi obtinute ieftin sau chiar gratis. O resursa diferita, dar nu mai putin pretioasa, este disponibila pe ciber-frontiera - accesul nelimitat la venitul rezidual. Aceasta era resursa care o astepta pe Lisa Wilber...

Lisa avusese noroc din doua puncte de vedere. In primul rand, se inrolase intr-o oportunitate oferita la cheie - Avon Products - care era destinata sa joace un rol determinant in revolutia noului val. In al doilea rand, isi pierduse slujba exact in momentul in care revolutia se punea in miscare. Soarta fusese marinimoasa cu Lisa. In clipa in care ea descoperise network marketing-ul, acesta capata viteza de mai bine de cincizeci de ani, insa de abia acum isi atingea apogeul.

Cele patru valuri ale evolutiei MLM-ului pot fi definite astfel:
1.      PRIMUL VAL (1945-1979) - Etapa subterana
2.      AL DOILEA VAL (1980-1989) - Etapa autentificarii
3.      AL TREILEA VAL (1990-1999) - Etapa mass market
4.      AL PATRULEA VAL (2000 si ulterior) - Etapa globala
Escroci si vizionari

Primul Val a inceput in 1945, cand Nutrilite a introdus primul plan de network marketing. Aceea a fost etapa "Vestul Salbatic" a domeniului, cand nu existau nici legi, nici ordine. Escrocii prosperau alaturi de adevaratii vizionari. Companiile se dezvoltau cu o libertate neingradita, unele in mod cinstit, altele nu. In acelasi timp, regulatorii guvernamentali tinteau companiile MLM cu aceeasi nepasare, adesea stabilind reglementarile din mers. Haosul Primului Val s-a incheiat in 1979. Dupa o investigatie lunga si ofensiva, Comisia Federala de Comert a decretat intr-un final ca Amway Corporation si, implicit, network marketing-ul in general era o afacere legitima, nu o schema piramidala.

Incurajata de climatul legal prietenos, industria a intrat in ceea ce am numit Al Doilea Val. Progresele remarcabile facute in tehnologia calculatoarelor au permis intreprinzatorilor sa fondeze si sa conduca firme de network marketing de la propriile lor birouri. Anii 1980 au cunoscut o dezvoltare fara precedent in privinta numarului afacerilor demarate.
Dimensiunea problemelor

Chiar daca network marketing-ul a proliferat in anii 1980, el continua sa sufere de probleme. Recrutatorii MLM atrageau noi membri cu promisiunile oportunitatilor nelimitate, totusi putini oameni isi puteau permite timpul si banii sau efortul de a pune afacerea pe roate. O persoana obisnuita care nu se ocupa tot timpul de afacere o abandona adesea cu frustrare, dupa ce-si cheltuise banii pentru a cumpara si promova marfuri pe care nu stia cum sa le vanda. Cei care faceau averi in MLM erau in general super-agentii de vanzari, intreprinzatorii talentati si personalitatile extrem de motivate si ambitioase.

Don Held, fost agent de vanzari pentru IBM, a simtit pe propria sa piele rigorile network marketing-ului in epocile Primului si celui de Al Doilea Val. In 1969, cand si-a inceput afacerea Amway, Don si-a construit linia descendenta cu mare greutate. Nu numai ca a fost nevoit sa recruteze si sa instruiasca noi distribuitori, dar in fiecare luna a trebuit sa scrie manual cecurile de comisioane. Casa lui de 80 m2, in care locuia cu sotia si sase copii, a fost transformata intr-un depozit. Toate comenzile de mana de la linia descendenta trebuiau procesate, ambalate si expediate manual. In timpul verii, cand copiii lui Don nu mergeau la scoala, intreaga familie se imbarca intr-o rulota de 8 m si calatorea prin tara aidoma unor nomazi, dezvoltand afacerea. In zilele acelea, "network marketing-ul era la fel de primitiv ca si primul automobil", isi aminteste Don. "Cei mai multi oameni din ziua de azi n-ar concepe sa faca lucrurile pe care le-am facut noi atunci."

Pentru Don, afacerea a reusit. El a fost binecuvantat cu ambitia si perseverenta necesare pentru a invinge in ciuda tuturor obstacolelor. Dupa doi ani in care se ocupase de afacere in paralel cu slujba, Don castiga de la Amway 60.000 $/an, dublul salariului de la IBM. Era liber sa-si paraseasca slujba. Peste alti cinci ani, Don a devenit milionar.

In ziua de azi, el si-a incetinit mult ritmul. Petrece mai putin timp muncind si mai mult destinzandu-se. Atunci cand nu pescuieste de pe iahtul sau de 11 m in Florida, isi viziteaza copiii si nepotii. Isi imparte timpul in mod egal intre patru resedinte diferite - in curand cinci, dupa construirea cabanei din Smoky Mountains. Don a muncit din greu timp de douazeci de ani, dar acum culege din plin roadele. Anual, linia descendenta Amway ii aduce sute de mii de dolari in venit rezidual. Adesea, Don se gandeste cat de repede si-ar fi atins visele daca ar fi inceput azi. "Pentru cei de astazi, este mult mai usor", reflecteaza el.
Linia descendenta automata

Ca si celelalte companii multilevel, Amway si-a revolutionat metodele de crestere a cifrei de afaceri in anii 1990. Acum, clientii comanda produsele prin telefon si primesc marfa direct de la companie. Distribuitorul nu trebuie decat sa-si incaseze cecul cu propriul comision, eliberat lunar de un calculator al companiei. Procesul de recrutare a devenit in mare masura automatizat, gratie casetelor video si audio, Internet-ului, teleconferintelor si emisiunilor TV prin satelit. Sistemele de mesagerie vocala dedicate au facut posibile comunicatiile cu linia descendenta. Serviciile fax la cerere i-au eliberat pe liderii din linia superioara de problema raspunderii la intrebari repetitive. Convorbirile telefonice in trei permit noilor recruti sa asculte, in timp ce indrumatorii lor mai experimentati discuta cu prospectii. De asemenea, ziarele si revistele de specialitate ofera posibilitatea inrolarii in afacere a celor mai buni recurti iar planurile de compensatii sunt mai relaxate, cu comisloane mai mari revenind distribuitorilor pentru mai putina munca. "In ziua de azi, acelasi volum de munca aduce mai multi bani gratie bonusurilor mai generoase si mai bine gandite", spune Don.

El indica un cuplu din linia sa descendenta, Joe si Doris Shaw, care au devenit Diamante - unul dintre nivelurile de calificare cele mai mari din Amway - dupa numai douasprezece luni de la recrutare. "In organizatia mea exista persoane care dupa doi ani castiga cat castigam eu dupa douazeci de ani." Incepuse era celui de Al Trellea Val.
MLM mass market

Inovatiile perioadei "Al Treilea Val" au facut ca MLM-ul sa fie pentru prima data complet accesibil maselor. Costurile, atat in timp cat si in bani, ale unei afaceri multilevel s-au redus si, drept urmare, milioane de oameni s-au repezit in domeniu, persoane care nici macar nu s-ar fi gandit la asa ceva pana atunci. Desigur, revolutia Al Treilea Val nu garanta milioane in venit rezidual fiecarui distribuitor. Nici o afacere nu poate face asa ceva. Dar pentru vasta majoritate de membri ai unei afaceri MLM care se ocupau de activitate part-time, inovatiile acestea i-au ajutat sa castige putinele sute de dolari suplimentare de care aveau nevoie lunar. Pentru cei mai multi asta este suficient ca sa merite sa continue.
Un deceniu de crestere

In istoria MLM, anii 1990 vor fi reamintiti ca deceniul in care network marketing-ul a devenit o industrie serioasa. Conform unui articol publicat in The Wall Street Journal la data de 23 iunie 1995, intre 1990 si 1994 numarul total de agenti network marketing din SUA a crescut cu 34%. Acelasi articol sustine ca numarul distribuitorilor full-time s-a dublat numai intre 1993 si 1994.

In decursul anilor 1990, network marketingul a trecut pentru prima data de granitele SUA, raspandindu-se, in masa, in alte tari. Multe firme MLM mari au crescut mai rapid in China, Coreea si Japonia decat in SUA. Cresterea din strainatate a atins asemenea proportii la mijlocul deceniului, incat, temporar, sectorul MLM a depasit tot restul economiei SUA considerata in ansamblu. In 1995, Upline Index, un indice ponderat al actiunilor MLM tranzactionate public, a depasit chiar indicii Dow Jones Industrial Average si S&P 500 cu aproape 80%.
Urmatorul val

Aceste evolutii n-au scapat neobservate de Fortune 500. In anii 1990, corporatiile americane au privit cu atentie revolutia care se declansase in mijlocul lor. Totusi, din cauza prudentei specifice marilor birocratii, majoritatea corporatiilor prospere au ezitat sa se implice direct, in ciuda vanzarilor de zeci de miliarde de dolari.

Situatia s-a modificat insa odata cu apropierea anului 2000. Ultima perioada a anilor 1990 a asistat la o modificare evidenta a perceperii Network Marketing-ului. Brusc, corporatii majore se calcau pe picioare pentru acces la retele MLM. Analistii de pe Wall Street slaveau multilevel marketing-ul in rapoartele lor. Companiile prospere creau filiale MLM si formau aliante strategice cu firmele MLM existente. Se declansase cursa de profitare de pe urma fenomenului network marketing.

Ce a determinat aceasta schimbare brusca? Ca in cazul oricarei inovatii profunde, corporatiile americane n-au imbratisat in mod voluntar network marketing-ul. Ba chiar directorii executivi din Fortune 500 s-au opus cat de mult au putut. Timpul insa actiona impotriva lor. Publicitatea si strategiile de marketing conventionale nu mai functionau ca pana acum. Procentajul de castig din vanzarile totale se evapora odata cu asediul mediilor interactive, clientilor proactivi si concurentei globale. Cu atatea milioane de distribuitori MLM, directorii executivi ai corporatiilor au experimentat network marketing-ul din disperare, nu din propria dorinta. 

Dar odata ce i-au gustat roadele, au constatat ca nu se puteau impotrivi sa nu revina. Astfel a inceput ceea ce in prezent se vrea a fi a patra si cea mai puternica etapa a evolutiei network marketing-ului - cucerirea Americii corporative si, in 5-10 ani, a intregii lumi.

Be Pro
                                   
sursa: www.scritube.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu